Islam’ın dediğine geliyorlar – M. Kemal Atatürk ve zihniyetinin KARMA EĞITIM REZALETI

Published by

on

Islam’ın dediğine geliyorlar – M. Kemal Atatürk ve zihniyetinin KARMA EĞITIM REZALETI

M. Kemal Atatürk ve zihniyetinin çağdaşlığın (!) gereği olarak erkek-kız “Karma Eğitim” uygulamasının ne kadar yanlış olduğunu -bir nebze de olsa- bu yazıyla ortaya koymaya çalışacağız.

*

Resimleri orjinal boyutunda görmek için üzerlerine tıklayınız

Mehveş Evin’in “Milliyet” gazetesinde yayınlanan yazısı

***

Konuya Mehveş Evin’in “Milliyet” gazetesinde yayınlanan “Karma okullar daha başarısız” başlıklı yazısını naklederek başlamak istiyoruz:

Karma okullar daha başarısız

Bir kesimi yerinden hoplatacak bir sonuç, biliyorum! Kız çocuklarıyla erkeklerin birlikte okumasını savunan, genç insanların sağlıklı gelişimi için karma eğitim modelinin şart olduğunu düşünen herkesi şaşırtacak bir yazıya rastladım. İngiliz The Times’da yayınlanan habere göre, kız ve erkek okullarının başarı oranı, karma eğitim yapan okullara göre daha yüksek. Karşılaştırma, İngiltere’de liseyi tamamlama sınavı olan A level ve GCSE sonuçlarına bakarak yapılmış. A level, bizim üniversite sınavına tekabül ediyor denebilir, çünkü öğrenciler bu sınavda aldıkları puanla üniversitelere başvuruyor. Bu listeye göre ilk üçe giren okulların hepsi özel! St. Paul’s Girls School’un birinci, Perse School for Girls’ün ikinci olması, özel kız okullarının fark attığının da kanıtı. Genel olarak kızların başarısı göze çarpıyor: İlk 50’ye giren liseden, 27’si kız, 14’ü erkek okulu. Sadece yedi tanesi karma eğitim yapıyor! Anlayacağınız, Türkiye’de çağdaşlığın gereği olarak düşünülen karma okul, belki de sanıldığı kadar başarılı bir model değil.

Peki bizim okullarımızın kaç tanesi karma, kaç tanesi sadece erkek veya kız okulu? Milli Eğitim’in Strateji Geliştirme Başkanlığı’na danıştım, böyle bir çalışma yokmuş. Okullar sadece genel, özel ve meslek lisesi olarak sınıflandırılıyor. Ayrıca adı kız veya erkek lisesi olan pek çok okul, karma eğitime geçti. Dershanelerin ise karma eğitim vermesi zorunlu. Ancak bizde kızlarla erkeklerin ayrı okullarda okuması, muhafazarlığın bir göstergesi olarak görüldüğü için konuyu tartışmak bile başlı başına sorun. Doğruya doğru: Dindar kesim, kız çocuklarının ayrı okulda eğitim görmesini, başarı çıtasını yükseltmek için savunmuyor. Öncelikli kaygıları, kızların ‘namus’unu korumak [*] Ortaöğretimdeki kız öğrenci sayısının erkeklerden daha düşük olduğu, kız okutmanın pek çok aile için sorun olduğu ülkemizde, belki de bazı önyargıları bir kenara bırakmakta fayda var.

Eğer amaç, daha fazla kız çocuğunun okuması, üniversiteye girmesi ve kendi ayaklarının üzerinde durmasını sağlamak… Ve yerlerde sürünen ÖSS başarı grafiğini yükseltmenin bir çaresini bulmaksa… Karma eğitimin artısını eksisini yeniden gözden geçirmekte belki de fayda var. Avustralya’dan ABD’ye, karma okullarla ilgili pek çok araştırma yapıldı. ABD’de 2008 yılında Stetson Üniversitesi’nin yürüttüğü dört yıllık pilot araştırmanın sonuçları çarpıcı: Karma okulda okuyan erkeklerin yüzde 55’i sınavı başarıyla verdi. Buna karşılık sadece erkeklerin okuduğu okulda, aynı sınavdaki başarı oranı yüzde 85’ti. Üstelik demografik yapı, sınıftaki öğrenci sayısı ve müfredat bakımından iki okul tamamen birbirinin aynıydı![1]

[*] Yazar işaretlediğimiz yerde: “Ben onlardan değilim” mesajı vermek zorunda hissetmiş kendini herhalde. Ama sonuç aynı.

5 Ocak 2007 tarihinde Sabah gazetesinde yayınlanan haber

***

Aynı gerçek, 5 Ocak 2007 tarihli Sabah gazetesinin “Kız – erkek ayrı öğrenim daha iyi” başlıklı haberinde şöyle ifade edilmiştir:

“Karma okullarda mı eğitim daha iyi verilir? Yoksa kız ve erkek öğrencilerin ayrı okuduğu okullarda mı? Yıllardır bu konu eğitimciler ve aileler arasında tartışılır. İngiltere’de de son dönemde kız ve erkek öğrenciler arasındaki başarı düzeyinin giderek açılması, konuyu gündemin ilk sırasına taşıdı. Okulları denetleyen ve eğitimleri inceleyen bir merkez olan Ofsted’in araştırmasına göre aradaki başarı düzeyinin kapatılması için yapılması gereken ilk şey, kız ve erkek öğrencileri farklı sınıflarda okutmak. Merkezin başkanı Christine Gilbert, erkek öğrencilerin kızlardan geride kaldığını belirterek “öğretmenlerin onlara daha fazla eğilmesi gerektiğini” söyledi. Gilbert erkek öğrencilere özellikle “yarışmalı” dersler verilmesini önerdi.”[2]

***

İSTATİSTİKLER, KARMA EĞİTİMİN EŞİTLİK SAĞLAMADIĞINI SÖYLÜYOR

Araştırmaların hepsi, karma eğitimin toplumda kadın erkek eşitliğine hizmet etmediğini, kadınların ezilmesini ve horlanmasını önlemediğini, aksine sistematik hale getirdiğini gösteriyor.

Mesela:

Almanya üniversitelerinde elektro teknik alanında öğrenim gören kızların oranı % 4.

Federal Almanya’da, kadınların sadece % 7’si mühendis.

Akademisyenler arasında kadınlar, erkeklere göre daha fazla işsiz kalıyor.

Bilim adamları arasında kadınların oranı sadece % 6.

***

Almanya’da çeşitli meslek dallarındaki “kadın doçent”lerin erkeklere oranı şöyle:

“İnşaat yüksek mühendisi kadın doçent: % 1.6.

Kimya doçenti: % 4.5

Hukuk doçenti: % 6.5

Tıp doçenti: % 8.3

Felsefe doçenti: % 9.3

Tarih doçenti: % 10.4

Roman dilleri doçenti: % 19.1

Eğitim Bilimleri doçenti: % 23.5”

***

Fizik alanında:

35 erkek profesör kürsü sahibi, sadece 3 kadın profesör kürsü sahibi.[3]

Halbuki yüksek öğretimde kız öğrencilerin erkeklere oranı neredeyse % 50’yi buluyor.

Ama yüksek kademelere ve toplumun tepe noktalarına gelme yarışında kadınlar geride kalıyor. Kadınların fizik, kimya, bilgisayar mühendisliği gibi çok para kazandıran mesleklerde başarısızlığı, onları dezavantaj sahibi yapıyor.

Toplumun tepe noktalarına gelen kadın oranı çok az. Hem de karma eğitimi, reform olarak görenlerin yüzünü kızartacak kadar az.

Size birkaç istatistik sonucu sunmak isterim:

ZİRVEDEKİLER

Yüksek okul öğrencisi:

1980 yılında: % 47.5

1999 yılında: % 54.8

***

Yüksek okul bitiren:

1980 yılında: % 34.1

1999 yılında: % 43.5

***

Doktora yapan:

1980 yılında: % 19.6

1999 yılında: % 33.4

***

Doçent:

1980 yılında: % 5.4

1999 yılında: % 17.7

***

Profesör:

1980 yılında: % 5.2

1999 yılında: % 6.3

***

Kuzey Rheinwestfalen Eyaletinde lise bitirme dersi olarak kızlar:

Fizik: % 12

Kimya: % 35

Resim: % 71

Almanca % 69 oranında seçiyor.[4]

***

ÜST DÜZEY YÖNETİCİ KADIN:

Türkiye: % 4

ABD: % 2.4

Almanya: % 3

İngiltere: % 2

Japonya: % 1 [5]

***

MECLİSTE KADIN

İsveç: % 40

Güney Afrika: % 25

Mozambik: % 25

Uganda: % 17.4

Meksika: % 14

Polonya: % 13

Türkiye: % 2.4 [6]

NOT: Afrika ülkesi “Mozambik” bile bu konuda M. Kemal’in rejimini 10’na katlamış…

***

NOBEL ÖDÜLÜ

2001 yılına kadar: 690 erkek, 29 kadın Nobel ödülü aldı.[7]

***

PROF COHEN: ERKEK VE KIZLARIN YARATILIŞI FARKLI

Cambridge Üniversitesi’nde araştırmalar yapan psikolog Prof. Simon Baron Cohen, kız ve erkeklerin yaratılışının farklı olduğunu şu çarpıcı cümlelerle anlatıyor:

“Daha ilk günden farklı. Kadın ve erkek dünyaya farklı beyinlerle geliyor. Erkeklerin beyni, dünyayı sistematik olarak algılıyor. Buna karşılık kadın beyni duyarlılık ve empati yapacak şekilde yaratılmıştır. Kadınlar, konuşma sırasında erkeklere göre daha çok göz kontağı kurarlar. Kızlar, erkek çocuklara göre konuşmaya daha erken başlar, erkekler konuşamama sıkıntısı çeker. Erkekler mekansal düşünür. Kadınlar dil konusunda daha yeteneklidir. Bugüne kadar cinsiyetleri dikkate alma konusunda çok ihmalkar davrandık. Erkekler sistemi düşünür, kadınlar empati yapar, başkasının yerine kendini koymayı tercih eder. Kadınlar böyle davranır, çünkü anne karnında farklı programlanmıştır. Kadın ve erkeğe ait tipik özellikler, çocuk dünyaya gelmeden önce şekillendiriliyor, sosyal araştırmacılar bunu kabullenmek zorunda. Yüzlerce çocuğu doğduktan sonra bir dakika gözlemledik. Kız çocukları insan yüzüne daha uzun süre bakar. Kız çocukları bebeklerle oynuyor, erkek çocuklar arabayla.”[8]

Karma Eğitimin zararları Almanya Eğitim ve Bilim Bakanı Behler tarafından da dile getirilmiştir. Almanya Sosyal Demokrat Eğitim ve Bilim Bakanı Behler, karma eğitimin getirdiği zararların sorgulanmasını istedi ve şöyle dedi:

“Benim yaşımdaki bütün hanımlar gibi ben de kız lisesinde okudum. O zamanlar bu ayrımı can sıkıcı buluyordum. 70’li yıllarda hepimiz, karma eğitimin erkeklerle kızlar arasında şans eşitliğini sağlayacağına inandık. Meğer bu aşırı iyimser bir bakış açısıymış.”[9]

Nitekim 1998 yılında Hamburg, Schleswig Holstein, Hessen gibi birçok eyalette de teknik ve tabi bilimler derslerinin ayrı okutulması yönünde adımlar atıldı.

“Kadınlara daha fazla şans” için ayrı eğitim kararı Fransa, İsviçre, Polonya, Japonya ve İran’da yankı yaptı. ABD, İskandinav ülkeleri, Avustralya karma eğitimin zararlarından kurtulmak için çalışmalar başlattı. Esasen Amerika ve İngiltere’de uzun süredir karma eğitimin zararları tartışılıyordu. ABD’deki kız okulları öğrenci akınına uğruyor.

Alman eğitimci Prof. Dr. Maria Anna Kreienbaum, okulun çocuklara güçlü bir kişilik kazandırması gerektiğini, bunun ayrı eğitimle daha iyi gerçekleştiğini söylüyor.[10]

Prof. Dr. Sigrid Metz–Göckel, Amerika’daki kız okullarından mezun kadınların başarısını şöyle anlatıyor:

“Kız üniversitelerinden mezun olan kadınlar, yeni araştırmalara göre, iş hayatında ve bilimsel çalışmalarda çok başarılı. Amerika’da kız kolejinden mezun olanlar % 4 civarında olmasına rağmen mesleklerinde başarılı olan kadınların 1/3 ‘ü kız kolejlerini bitirmiş.”[11]

***

PEDAGOJİK BİR HAM ÖLÜ

Bütün araştırma sonuçları, karma eğitimin toplumda kadın–erkek eşitliğine hizmet etmediğini, kadınların ezilmesini ve horlanmasını önlemediğini, aksine bunların sistematik hale getirildiğini gösteriyor. Karma eğitimi sorgulayan ve onun özellikle kız öğrencileri başarısız hale getirdiğini ortaya koyan araştırmalar, daha sonraki yıllarda da devam etti. Almanya’nın 16 eyaletinde yapılan araştırmalar, karma eğitimin “pedagojik bir ham ölü” olduğunu ve kızlara hiçbir şey kazandırmadığını ortaya koydu.

Merkezi Münih’de bulunan Devlet Pedagoji ve Eğitim Araştırmaları Enstitüsü’nde Prof. Thomas Schafer’in koordine edip yönettiği bir araştırma yapıldı. Netice oldukça şaşırtıcıydı. “Karma eğitim, sanıldığı gibi kız öğrenciler açısından verimli değil. Hatta yüzyılın en büyük pedagojik yanlışıydı.”[12]

Karma eğitim ABD’de de tartışılıyor, bu sebepledir ki Amerika Wellesley Kız Üniversitesi büyük ilgi görüyor. Amerikan toplumunda önemli makam ve mevkilere gelmiş olan bayanların önemli bir kısmı ya bu üniversitede öğrenim gördü, ya da karma eğitim olmayan okullarda eğitim gördüler. “Wellesley’e erkek öğrenci giremez. Kolej, bir bayanlar üniversitesi” Amerika’da bugün 84 bayan üniversitesi bulunuyor. Şu sıralar bu okullar öğrenci akınına uğruyor.[13]

Washington’ın yoksul mahallelerinden birinde yer alan Hayden Johnson Lisesi, karma okulda kız–erkek öğrencilerinin sınıflarının ayrılması yönündeki uygulamasıyla eğitim konusunda ABD’de yine bir tartışmayı gündeme getirdi. Kız ve erkek okullarına son zamanlarda artan ilginin yanı sıra karma okullarda kız ve erkek sınıflarının oluşması, eğitimde cinsiyetin öneminin beklenmedik bir şekilde arttığını gösterdi. Johnson Lisesi müdürüne göre, okuldaki erkek ve kız sınıflarının ayrılması, “hormonları yükselişe geçen gençlerin derslerinde dikkatlerinin dağılmasını engellemeyi” amaçlıyor.

Okul müdürünün haklı olduğuna dair elindeki en büyük delil, çocukların ayrım sonrasında büyük yükselme gösteren sınav notları… 2 yıllık ayrı sınıf uygulamasından sonra Johnson Lisesi öğrencileri iki yıl önce okuma sınıflandırılmasında %19 başarı gösterirken, uygulama sonrasında başarı %21 e yükseldi.

“Karma eğitim ile ilgili araştırmalar meşhur Der Spiegel dergisinin 16 Mart 1998 tarihli sayısına da konu oldu.

Der Spiegel, şu başlığı kullandı:

“Karma eğitim tarihi bir yanılgı mıydı?”

Araştırmalar şu gerçeği ortaya koydu:

Karma eğitimde meslek öğrenimi, kızların yetişmesine hizmet etmiyor.

“Kadınlara daha fazla şans… Kız okullarına dönüş…”[14]

***

BU KAFA İLE ONLAR GİDER AYA, BİZ DE KALIRIZ YAYA

***

Şüphesiz “Karma Eğitim”in dezavantajları burada zikrettiklerimizden çok ama çok daha fazladır. Bu konuda ayrıntılı bilgi için Ali Erkan Kavaklı’nın “Karma Eğitim” isimli kitabına bakılabilir. Zaten yazımızda büyük ölçüde Ali Erkan Kavaklı’nın çalışmasından istifade ettik.

 

**********

 

KAYNAKLAR:

[1] Mehveş Evin, Milliyet, 16 Ocak 2010.

[2] Sabah gazetesi, 5 Ocak 2007, Christine Gilbert ile ilgili haber.

[3] Alman dergisi “Der Spiegel”, 2001, sayı 2.

[4] Karma Eğitim, sayfa 48.

[5] Hürriyet gazetesi, 9 Eylül 2001.

[6] Vakit gazetesi, 8 Mart 2002.

[7] Alman dergisi “Der Spiegel”, 2001, sayı 42, sayfa 72.

[8] Alman “Der Spiegel” dergisi, 25 Ağustos 2003.

[9] Haftalık Fransız L’Express dergisinden tercüme.

[10] Schule Lebendig Gestalten, Prof. Dr. Maria Anna Kreienbaum, sayfa 10.

[11] Schule Lebendig Gestalten, Prof. Dr. Maria Anna Kreienbaum, sayfa 64.

[12] Schule Aktüel, Eylül 1997, Salvatorstr. 2. 80333 München.

Ayrıca bakınız; Schul Report, Eylül 1997, Salvator str. 2, 80333 München.

[13] Alman “Der Spiegel” dergisi, 6 Mayıs 1996, sayfa 112 – 123.

[14] Alman “Der Spiegel” dergisi, 6 Mayıs 1996.

 

**********

 

`K. Çandarlıoğlu´

 

**********

 

“Belgelerle Gerçek Tarih” isimli 792 sayfalık çalışmamızı ücretsiz indirebilirsiniz:

http://www.mediafire.com/?vgk9k8cozdpy7ez

*

Alıntılarda şu şekilde kaynak belirtiniz:

http://www.belgelerlegercektarih.wordpress.com

*

*

2 responses to “Islam’ın dediğine geliyorlar – M. Kemal Atatürk ve zihniyetinin KARMA EĞITIM REZALETI”

  1. şartlarin getirdiği mecburiyet Avatar
    şartlarin getirdiği mecburiyet

    Aslinda elimdeki bir kitaba göre mustafa kemal zamanindada kiz liseleri varmiş. Ama sonradan karma eğitim kiz erkek karişik eğitim verilmeye başlanmiş. Kiz liseleride devam etmistir herhalde. Emine adli bir kadin gureşcı varmiş 1925-34 doneminde erkeklerle güreştirilmiş. 1933 te bulgarlarin şampiyon gureşcisi bir adamla güreştirilip yenmiş. Bunun adi normalleşmeymiş. 1932 da belçikadaki Keriman halisin birinci geldiği güzellik yarişmasinin nasil bir sıkandalla sonuclandiğida malum. Jüri başkani batililarin dansina bile mudahele eden Kanuni sultan süleymandan ve osmanlidan öc almak uzere karşilarina yari uryan dikilen türk kizinin güzel olup olmamasina bakilmaksizin birinci seçileceği açiklanmisti.
    Otubuse bindim yakin bir kasabaya gitmek uzere. Benden sonra bir bayan bindi. Ayakta kaldi. Otobus tiklim tiklim. Çiktik yola az ilerde üç yolcu daha var durakta. Şoför durdu aliyor. Bağirdi o bayan burada zaten sıkışıkız hala adam aliyorsunuz patlayacağiz burada diye. Ya işte kadin erkek istesede eşit olamiyor.şartlar zorluyor bazi şeyleri. Bayanlarin ayri okullarda okumasini ayri araçlara binmesi gerekliliğini bazen şartlar gösteriyor. Musluman bile olmayan japonyada bayanlar toplu taşimada ayri trenlere ve araçlara binebiliyor.

  2. muharrem Avatar
    muharrem

    Güzel bir makale kadın ile erkek yaradılış olarak eşit olması mümkün değildir ancak erkek ile aynı vatandaşlık haklarına sahip olabilir fizyolojik manadada zaten mümkün değildir.Kadın yaradılış itibari ile daha zayıftır ha bu kadını asla aşağı görmek demek değildir.Bundan gereksiz manalar çıkarmanın lüzumu yok.Bu yazıda olaylara bilimsel olarak bakılmasında çok büyük fayda var isteyen çocuğunu karma okula verir istemeyen vermez olur biter karma okullar devam ederken diğeride ayrı okullara gider alın size demokratik hak.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog at WordPress.com.